Po 20 latach od zawieszenia ruchu pasażerskiego na liniach kolejowych nr 177 i 294 łączących Racibórz z Racławicami Śląskimi, mieszkańcy regionu mają szansę na odzyskanie cieszącego się niegdyś ogromną popularnością połączenia kolejowego.
Linia kolejowa nr 177 to 37,7 km szlak łączący Racibórz z Głubczycami. Została ona otwarta dla ruchu już 1 stycznia 1855 r., a za jej budowę odpowiada zarząd Kolei Wilhelma (Wilhelmsbahn), natomiast linia kolejowa nr 294 łącząca Głubczyce z Racławicami Śl. (15,4 km) została otwarta dla ruchu pasażerskiego nieco później, bo 15 sierpnia 1876 r., a jej budowniczym był zarząd Kolei Górnośląskiej (Oberschlesische Eisenbahn, OSE) – najstarszy przewoźnik na ziemiach polskich.
Przez ponad 120 lat, ten malowniczy, jednotorowy, niezelektryfikowany szlak przebiegający wzdłuż granicy polsko-czeskiej, komunikował największe miejscowości regionu – Racibórz, Baborów, Głubczyce oraz Racławice Śl., gdzie następnie łączył się z Podsudecką Magistralą Kolejową, którą pasażerowie mogli udać się w dalszą podróż w kierunku Nysy lub Kędzierzyna-Koźla. Wszystko zmieniło się w jednym dniu, 3 kwietnia 2000 r. – najtragiczniejszym dniu w historii polskiej kolei…
Czarny poniedziałek
W poniedziałek 3 kwietnia 2000 r. PKP zawiesiły kursowanie pociągów pasażerskich na 1028 km linii kolejowych. Była to największa w historii polskiej kolei jednorazowa „rzeź połączeń”, która nie ominęła także naszego regionu. W wyniku owych cięć, zawieszono ruch pasażerski pomiędzy Raciborzem, a Racławicami Śl., a takie miejscowości jak Głubczyce i Baborów zostały całkowicie pozbawione kolejowych połączeń osobowych. Warto przypomnieć, że w tym czasie w Baborowie, nie kursowały już żadne pociągi z Kędzierzyna-Koźla, ponieważ linia kolejowa 195 łącząca oba miasta, została zniszczona podczas powodzi tysiąclecia w 1997 r., po której to nie została odbudowana. W województwie Opolskim ruch pasażerski został zawieszony także pomiędzy Nysą, a Brzegiem, czy Opolem, a Kluczborkiem. W tych dwóch przypadkach, ruch pasażerski został jednak przywrócony. Pozostaje więc nadzieja, że już wkrótce to samo stanie się z liniami nr 177 i 294.
Reaktywacja w ramach Kolej Plus
Dzięki rządowemu Programowi Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej Plus, możliwa będzie rewitalizacja linii kolejowych nr 177 i 294, a co za tym idzie, przywrócenie ruchu kolejowego, zarówno pasażerskiego jak i towarowego pomiędzy Raciborzem, a Racławicami Śl. Szacowany koszt rewitalizacji linii kolejowej to ok. 200 mln zł. W ramach programu Kolej Plus, 85% kosztów rewitalizacji będzie pokryte z budżetu państwa, natomiast 15% z budżetu samorządu terytorialnego. Można przypuszczać, że odtworzenie linii kolejowych nr 177 i 294 nastąpi w latach 2021-2027.
Ogromna szansa dla regionu
Rewitalizacja połączenia kolejowego pomiędzy Raciborzem, a Racławicami Śl. to niewątpliwa szansa na rozwój regionu. Mieszkańcy okolicznych miast, miasteczek i wsi rozproszonych wzdłuż omawianego szlaku odzyskają zabrany im przed dwudziestu laty środek transportu, którym bez problemu dojadą do szkół, czy miejsc pracy znajdujących się w większych miastach, jak Głubczyce czy Racibórz. Także dla nas – racławickich miłośników kolei to moment, w którym serce nam rośnie. Z niecierpliwością czekamy na moment, w którym pierwszy raz od 20 lat, na moście nad Osobłogą przejedzie pociąg osobowy.
Fot. Marek Potocki, źródło: bazakolejowa.pl